Aanbod volgt het leven

Je thuis voelen en leren

Kinderen leren in het kindcentrum heel veel met en van elkaar. Voorwaarde is wel dat kinderen zich thuis voelen en zich veilig voelen. Daar werken we als kindcentrum heel nadrukkelijk aan. 

We hebben een fijne sfeer en duidelijke afspraken. Dat voelt veilig en vertrouwd. We leren kinderen hoe je goed kunt samenwerken, verantwoordelijkheid draagt, dat je rekening houdt met elkaar en respect hebt voor elkaar. Zo helpen we kinderen bij het ontwikkelen van hun zelfstandigheid.

 

Samenwerking opvang en onderwijs

Bij Kindcentrum Den Dijk werken alle professionals samen zodat kinderen van 0-13 jaar op een fijne en vertrouwde manier kunnen spelen, leren en ontwikkelen.  Er is een vloeiende overgang van opvang naar onderwijs. We hebben het ontwikkelingsaanbod op elkaar afgestemd en we delen dezelfde kernwaarden.

 

Ontmoeten

Kinderen van alle leeftijden ontmoeten elkaar in het kindcentrum. De hal is speciaal ingericht als ontmoetingsplek. Per thema bekijken de activiteitengroepen waar we elkaar kunnen ontmoeten. Ook bij extra zorg voor kinderen werken we hier intensief samen en kunnen onze professionals de aanpak optimaal afstemmen.

Combinatiegroepen

Op Den Dijk werken we, mede afhankelijk van het aantal kinderen, met combinatiegroepen, bijvoorbeeld groep 4/5 of 5/6.  De leerstof is afgestemd op het leerjaar, dus leerjaar (groep) 5 krijgt dezelfde leerstof in groep 4/5 als in groep 5/6. Omdat we met groepsplannen werken, kunnen we de kinderen individueel of in kleinere groepjes extra aandacht geven.

 

Werken met groepsplannen

Ieder kind leert op zijn of haar eigen tempo en manier. Leer- en werkvormen kunnen verschillen. Daarom werken we met groepsplannen. 
We gaan uit van de mogelijkheden van de kinderen. Kinderen met hetzelfde startniveau krijgen in groepjes de leerstof. Er zijn maximaal drie instructiegroepen per leerjaar. Zo kan elk kind zich ontwikkelen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden. Tegelijk leren kinderen zelfstandig werken, omgaan met uitgestelde aandacht, werken met een instructiegroep, takenbord, samenwerken en werken aan dag- en weektaken.

Eigenaarschap

Kinderen hebben ook een verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. We noemen dit eigenaarschap. Wij en de ouders helpen het kind daarbij.

 

Werken met leerdoelen

In de afgelopen jaren werkten we al met leerdoelen. Kinderen (her)kennen hierdoor de doelen op de diverse vakgebieden en kunnen aangeven in hoeverre ze de doelen bereikt hebben. Zo ontdekken kinderen hoe ze kunnen leren. Bovendien zien ze hun eigen ontwikkelingen en hun eigen rol en verantwoordelijkheid daarin. Zelfvertrouwen en motivatie kunnen hierdoor groeien.

 

KiVa

Samen maken we er een fijne school van!

Op kindcentrum Den Dijk werken we met KiVa.  KiVa is een preventief schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Het motto is dan ook: 'Samen maken we er een fijne school van!